Meer dan 60 miljoen verkochte iPhones, turbogroei in China en extra geld voor aandeelhouders. Technologiereus Apple maakt een sterk start in 2015.

Dat bleek donderdag nabeurs bij de publicaties van de kwartaalcijfers van Apple over de eerste drie maanden van 2015.

Op alle fronten wist Apple te imponeren, met als enige minpunt relatief zwakke verkopen van de iPad. De lancering van de iPhone 6 in het najaar van 2014, met grotere schermen, lijkt echter een doorslaand succes. “We zien een grotere groep mensen die overstappen op de iPhone dan in voorgaande cycli”, stelde topman Tim Cook bij de toelichting op de cijfers.

Apple = iPhone

Apple verkocht 61,2 miljoen iPhones in de eerste drie maanden van 2015 (plus 40 procent vergeleken met een jaar eerder)  en dat was duidelijk meer dan de 58,1 miljoen waarop door persbureau Bloomberg geraadpleegde analisten rekenden. De iPhone-verkopen waren goed voor een omzet van 40,2 miljard dollar, liefst 69 procent van de totale omzet van 58 miljard dollar.

Apple wordt daarmee steeds meer een bedrijf dat leunt op één product. De 12,6 miljoen verkochten iPads (min 23 procent vergeleken met een jaar eerder) leverden bijvoorbeeld maar een bijdrage aan de omzet van 5,4 miljard dollar. Bovendien verkocht Apple minder iPads dan verwacht, want analisten rekenden gemiddeld op 13,6 miljoen verkochte iPads in het eerste kwartaal.

De totale omzetgroei van 27 procent in het eerste kwartaal van dit jaar, tot een niveau van 58 miljard dollar, was wel beter dan analisten hadden verwacht; dat gold ook voor de winststijging van 33 procent naar een niveau van 13,6 miljard dollar.

Meer omzet, meer winst, hogere winstmarge

Krachtig was ook de brutowinstmarge die in het eerste kwartaal van 2015 uitkwam op 40,8 procent, tegen 39,3 procent in het slotkwartaal van 2014. Voor de maanden april, mei en juni rekent Apple wel op een iets lagere brutomarges van tussen de 38,5 en 39,5 procent.

Analisten kijken verder uit naar de verkoopontwikkeling in de rest van het jaar. Voor de maanden april, mei en juni voorziet Apple een omzet van tussen de 46 en 48 miljard dollar en dat was in lijn met de verwachtingen van analisten.

China groeimotor, miljarden voor aandeelhouders

Bij de start van 2015 valt vooral op dat China steeds belangrijker wordt voor Apple. De omzet uit China groeide in de eerste drie maanden van het jaar met 71 procent, vergeleken met een jaar eerder. Apple zette 16,8 miljard dollar in China om, vooral met de verkoop van iPhones.

Noord- en Zuid-Amerika zijn met een omzetaandeel van 21,3 miljard dollar nog wel wat groter voor Apple, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat Apple geografisch de meeste omzet uit China haalt.

Als toetje had Apple nog een verrassing voor aandeelhouders. Het  inkoopprogramma van eigen aandelen wordt fors verhoogd. In totaal wil het bedrijf 200 miljard dollar terugsluizen naar aandeelhouders in de periode tot maart 2017. Daartoe wordt het inkoopprogramma van eigen aandelen verhoogd van 90 miljard dollar naar 140 miljard dollar. Tegelijk verhoogt Apple het dividend voor aandeelhouders met 11 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl